Dolar 32,2020
Euro 35,0069
Altın 2.504,53
BİST 10.643,58
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 21°C
Az Bulutlu
İstanbul
21°C
Az Bulutlu
Pts 22°C
Sal 24°C
Çar 23°C
Per 23°C

Çocuğum Okula Başlıyor, Ne Yapmalıyım?

Bir okul yılı daha geldi ve çocukları yeni okula başlayacak ailelerin başında birçok soru işareti var

Çocuğum Okula Başlıyor, Ne Yapmalıyım?
REKLAM ALANI
12 Eylül 2023 11:54
65


YENİ OKULA BAŞLAYAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM NASIL OLMALI? 

ÇOCUĞU YENİ OKULA BAŞLAYAN EBEVEYNLERE TAVSİYELER

ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR, NE YAPMALIYIM?

Bir okul yılı daha geldi ve çocukları yeni okula başlayacak ailelerin başında birçok soru işareti var. Çocukların ahenk sağlama yetenekleri güzel olsa da, genel olarak ilginin üzerinde olduğu ve inançta hissettiği aile/ev ortamından çıkıp pek çok yaşıtıyla, yabancı/yeni bir otorite figürünün olduğu bir ortama alışmak pek kolay olmayabilir. Pekala, ahenk zorluğu nasıl aşılır, çocuklar bu duruma nasıl hazırlanabilir, adaptasyon sürecinde neler yapılabilir?

Yeni Yüzyıl Üniversitesi Gaziosmanpaşa Hastanesi Çocuk – Ergen Ruh Sıhhati ve Hastalıkları Kısmından Uzm. Dr. Hamza Ayaydın, ‘yeni okula başlayacak çocuklara yaklaşım’ hakkında bilgilendirmelerde bulundu.

Çocuğun rutinini koruyun

Okula alışma sürecinde çocuğun ahenk zorluğunu aşmak ismine birtakım rutinleri devam ettirmek bu duruma yarar sağlayacaktır. Örneğin; bir arada sabah kahvaltısı yapmak çocuğun rutininin korunmasını sağlar ve okul sürecinin farklı bir durummuş üzere telaş oluşturmasını azaltır. Bununla birlikte okulun çocuğa kazandıracağı olumlu taraflardan bahsedin ve bu süreçte çocuğun ev-aile bağlarında bir değişikliğin olmayacağı, konuttaki var olan sürecin devam edeceğini belirtin. 

Çocuğa okulla ilgili evvelce bilgi verin ve okulu gezdirin. Nerede yemek yiyeceğini, nerede oynayacağını, nerede ellerini yıkayacağını, nerede tuvalete gideceğini gösterin. Kim, nerede, ne vakit çocuğu okuldan alacak belirtin. Erken yatırıp erken kaldırın, kıyafet ve çantalarını akşamdan hazırlayın, sakin kalın ve korkularınızı denetim edin. Dertli bir çocuk size baktığında yüzünüzde telaş tabiri görürse dertlerinde ne kadar da haklı olduğu fikri çoğalır. 

Kaygı oluşturabilecek kelam ve davranışlardan kaçının

Öncelikle ebeveynlerin çocuklarından ayrılma ile ilgili tasaları varsa kendilerini bu mevzuda denetim etmeleri gerekir. Korkulu ebeveynlerin ; “Orada tek başına ne yapacak?”, “Arkadaşları tarafından ziyan görür mü?”,  “Sevilir mi?”, “Öğretmeni sever mi?” üzere dertleri çocuklarının da telaşlı hissetmesine sebep olacaktır. 

Ebeveynler itidalli olmalıdır ve çocuklarından ayrılmakla ilgili dertli iseler bu durum çocukta okulun inançsız bir ortam olduğu algısını oluşturup telaşını artırabilir. Okulun nasıl bir yer olduğu, korkulacak bir yer olmadığı konusunda rahatlatıcı kelamlar söylenebilir. Rastgele bir muhtaçlığı olduğu durumlarda arkadaşlarından ve öğretmeninden yardım isteyebileceği formunda bilgi verilebilir. 

Çocuk okula gitmek istemiyorsa bunun nedenlerini, yaşadığı telaşlarının neler olduğu hakkında aşağılamadan, küçük düşürmeden çocukla konuşmak gerekir. Bazen yeni başlangıçların herkesi biraz kaygılandırabileceği, onu anladığınızı ve hatta yalnızca onun değil muhtemelen arkadaşlarının da benzeri telaşlarının olabileceği anlatılarak süreç normalleştirilebilir. Tekrar, “Başkaları ağlamıyor, bir tek sen ağlıyorsun.” üzere kıyaslayıcı kelam ve davranışlardan uzak durulmalıdır. 

Çocuğun kendisini bedelsiz hissetmesine sebebiyet verecek öteki bir tavır da sert davranışlardır. Bu tavır, ayrılık telaşını derinleştirip sevilmediği kanısına küçüğü itebilir. Çocuğun okulda yaşadığı dertleri dinlenip ona nazaran telaffuzlar düzenlenir; yani çocuğa onu okuldan kaçta ve kimin alacağı, akşam yeniden bir arada olacakları, bir arada tekrar oyun oynayacakları, birlikte yemek yiyecekleri üzere telaffuzlar onların terkedilmiş, yalnız kalmış niyetler geliştirmesini pürüzler. “Akşam seni alacağım.”, kapıda yahut bir yer belirlenip “Seni akşam şurada bekleyeceğim.” üzere itimat veren telaffuzlar uygundur ve kelam verilen saatte ve yerde orada olmak çocuğun inançta hissetmesi açısından değerlidir. 

Çocuğun okulda birinci birkaç gün ağlama reaksiyonu göstermesi olağandır ve ebeveynler çabucak tasaya kapılmamalıdır. 

Çocuğunuzu dinleyin

Çocuğun okulla ilgili sorularını, dertlerini lisana getirmesine müsaade verin, çocuğunuzu dinleyin. Şayet anlatmakta ve sormakta isteksizse zorlamayın; “Sen anlatmak istediğinde ben seni dinlemekten memnuniyet duyacağım.” üzere bir yaklaşım bu süreçte uygun olabilir. ‘’Korkma!”, “Gerilme!” üzere telaffuzlar yerine “Okul senin öteki yuvan.”, ”Sorunlarını öğretmeninle de paylaşabilirsin.”, “Öğretmenine güvenebilirsin.” üzere telaffuzlarla inanç hissini pekiştirebilirsiniz.

Mümkünse sınıfta kalınmamalıdır, çok ısrar ederse içeride kalmasının uygun olmadığı güzelce anlatılmalıdır. Yeniden de ısrarı devam ederse bahçede olacağınız, teneffüslerde gelip sizi görebileceği söylenebilir. Çok zorlanılan durumlarda öğretmenle durum konuşulup birkaç gün süren kısa müddetli sınıfta kalmalar olgu bazında uygun olabilir. Şayet okulda durmayıp meskene gelmek isterse, sizin de sabah işe gidip akşam konuta geldiğiniz örneğinden yola çıkarak, okul vaktinde da onun okulda olması gerektiği formunda açıklama yapmanız uygun olacaktır. 

Akşam geldiğinde; “Okulda bugün değişik bir şey yaşadın mı?”, “Bugün seni memnun eden bir şey oldu mu?”, “Bugün seni güldüren bir şey oldu mu?”, “Seni üzen bir şey oldu mu?”, “Bugün öğrendiğin yeni bir şey var mı?”, “Bugün ismini öğrendiğin bir arkadaşın var mı?” üzere sorularla gününün nasıl geçtiği sorulabilir. Şayet karşılık vermezse üstelemeyin, “Anlatmak istediğinde seni dinlemeye hazırım.” üzere bir yaklaşım daha uygun olabilir. Siz de o gün evde/işte yaptığınız şeyleri ona anlatırsanız, onun da size okulda yaptıklarını anlatmasına rol model olmuş olursunuz. 

Bütün bunlara karşın çocuğunuzun telaş mühleti uzuyorsa, okulda çok utangaç ya da daima ağlamaklıysa, hırçın davranıyorsa ya da alt ıslatma üzere durumlar oluyorsa uzman yardımı almanızda yarar olacaktır.

 

YENİ YÜZYIL ÜNİVERSİTESİ GAZİOSMANPAŞA HASTANESİ HAKKINDA

Yeni Yüzyıl Üniversitesi Gaziosmanpaşa Hastanesi, 1992 yılında bölgenin birinci özel yataklı sıhhat kuruluşu olarak 24 saat uzman tabip takımıyla hizmet vermeye başlamıştır. 60.000 metrekare kapalı alanı, zelzeleye güçlü akıllı bina teknolojisi, 12 ameliyathanesi, 350 yatak kapasitesi ile Türkiye’de ki öncü sıhhat kuruluşlarından biridir. Bünyesinde barındırdığı Organ Nakil Merkezi ve  Onkoloji Merkezi ile memleketler arası standartlarda sıhhat hizmeti sunmaktadır. 2008 yılından bu yana ISO 9001-2008 kalite dokümanına sahip olan Yeni Yüzyıl Üniversitesi Gaziosmanpaşa Hastanesi tıpkı vakitte JCI akreditasyonuna sahiptir.

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI
ETİKETLER: , , , ,
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.